Stuntcoordinator og/eller stagefight-konsulent på mere end 20 teaterproduktioner, inklusive:
Titel: | År | Produktion |
“A Clockwork Orange” | 1994 | Peter Langdal Betty Nansen |
“Cyrano” | 1995 | Flemming Enevold Gladsaxe teater |
“Atlantis” | 1997 | Sune Svanekier Sceptor Music |
“Black Rider” | 1998 | Kathrine Widemann Betty Nansen |
“Robin Hood” | 1997-99 | Geert Vindahl Tåstrup Teater |
“Ivanhoe” | 2003 | Kasper B. Holten Det Kongelige Teater |
“Rhinguldet” | 2003 | Kasper B. Holten Det Kongelige Teater |
“Valkyrien” | 2004 | Kasper B. Holten Det Kongelige Teater |
“Thor” | 2006 | Kasper B. Holten Det Kongelige Teater |
“The Swedish Torpede” | 2024 | Momento Film |
Titel: | År | Rolle | Produktion |
“Hvad fatter gør.. ” (Opera) | 1988 | Englænder | Børnemusikteatret |
” Hello Dolly ” (musical) | 1988 | Barnaby | Sjælland Musik Teater |
“Exit 2000 ” (Rock show) | 1996 | sanger/danser | Bellevue teatret |
“Atlantis” (musical) | 1997 | Kor/Jabbadoor | Sceptor Music |
Titel: | År | Rolle | Produktion |
“Bacchantinderne” | 1980 | Dionyssos (lead) | Aurehøj Teater |
“Summer i Tyrol” | 1986 | Leopold (lead) | Kbh. Friluftsspil |
Har medvirket i næsten 100 film- og TV-produktioner som stuntman, stunt co-ordinator, skuespiller, tilrettelægger eller tv-vært.
Titel | Medie | År | Rolle | Produktion |
“Gasværket” | TV-Film | 1967 | Child | DR-B&U |
“Midt Om Natten” | Feature Film | 1983 | Rocker | Nordisk Film |
“Op På Fars Hat” | Feature Film | 1985 | Various | Kærne Film |
“Sea Dragon” | TV-Film | 1990 | Erik | Thames TV (England |
“Painful City” | Short Film | 1992 | Martin | Jens Ravn Film |
“Operation Cobra”/td> | Feature Film | 1995 | Olsen | M&M Production |
“Blind Gudinde” | Tv-Film | 1996-97 | Madsen | Vildhagen Produksjon (Norge) |
“I Kina Spiser De Hunde” | Feature Film | 2001 | Preben | Steen Herdel |
“Anja Efter Victor” | Feature Film | 2003 | Henrik | Regner Grasteen Film |
“Inkasso” | Feature Film | 2004 | Tonny | ASA1 Film A/S |
“Himlen Falder” | Feature Film | 2008 | Jimmy | Zentropa |
Titel | Film/TV | År | Produktion |
“Midt Om Natten” | Feature Film | 1983 | Nordisk Film |
“Op På Fars Hat” | Feature Film | 1985 | Kærne Film |
“Yes, Det Er Far” | Feature Film | 1986 | Nordisk Film |
“Mord I Mørket” | Feature Film | 1987 | Nordisk Film |
“Mord I Paradis” | Feature Film | 1988 | Nordisk Film |
“Jydekompagniet 3” | Feature Film | 1989 | Nordisk Film |
“Sea Dragon” | TV | 1990 | Thames TV (England) |
“Bananen” | Feature Film | 1990 | Regner Grasten Film |
“Painful City” | Short Film | 1992 | Jens Ravn Film |
“Krummerne 2” | Feature Film | 1992 | Regner Grasten Film |
“Bekinisesongen” | Feature Film | 1993 | Norsk Film (Norge) |
“Farlig Farvann” | Feature Film | 1994 | Vildhagen Produktion (Norge) |
“I Kina Spiser De Hunde” | Feature Film | 2001 | Steen Herdel Film A/S |
“Svarte Penger – hvite løgne (1-8)” | TV | 2003 | NRK (Norge) |
“Den Gode Strømer” | Feature Film | 2004 | Indaxi Film |
“Inkasso” | Feature Film | 2004 | ASA1 Film A/S |
“Himlen Falder” | Feature Film | 2008 | Zentropa |
”Heartless” | Tv-series | 2013 | Kanal 5 |
Titel | Film | År | Produktion |
“Energi som leg” | TV-Dok. | 1997 | Film&Lyd/TV2/DFI |
“Tv Fra en Anden Planet” | Net-tv | 2011-12 | MSO Productions |
“Tv Fra en Anden Planet” | Kanal 1 | 2015 | Mediehuset / MSO Productions |
Som led i uddannelsesforløbet, Sang, Dans og Slagsmål (SDS) har jeg instrueret 8 offentlige afgangsforestillinger i samarbejde med Catharina Nordlindh i perioden sept. 1998 til juni 2002.
Jeg medvirkede første gang i et tv-program i 1970 (’Gasværket’), og gennem min barndom var jeg jævnligt med i de børneprogrammer, min far lavede (det meste er desværre blevet slettet). I Gasværket lavede jeg også mit første film-stunt – et fald fra en hestevogn, som jeg fortalte vidt og bredt om i månedsvis bagefter.
I løbet af vores teenageår lavede Lasse og jeg vores egne små film med stunts og kampe, som efterhånden blev mere og mere ambitiøse. Da Lasse fik os ind på filmen Midt om Natten i 1981 (hvor vi blev trænet af to engelske stuntmænd), havde vores drømme pludselig mulighed for at blive virkelige.
I årene efter fik vi vores gang på Nordisk Film, hvor vi nærmest blev en slags maskotter. Dansk film var hyggelig, fordrukken og en smule sjusket dengang, og der var ikke den store efterspørgsel på min æstetiske tilgang til action. Men det var super hyggeligt at have sin gang på det gamle Nordisk Film, der i sig selv lignede noget fra Olsen Banden.
Fra 1982 til op i 90’erne udviklede vi mange nye stuntteknikker. Vi havde ingen udefra til at hjælpe os, men med årene fik vi et fint samarbejde med Hummer Højmark og Lars Andersens Dansk Special Effekt Service, der bidrog med ild, eksplosioner, wiretræk og lignende. Vi eksperimenterede på os selv, og de eksperimenterede, ja, også på os. Et under at ingen kom alvorligt til skade, for det var ofte meget tæt på at gå galt.
Efterhånden blev det dog også lidt stressende at køre så mange karrierer på samme tid – teater, musik, sang, skuespil, maleri, osv. + universitetet – så i perioder trak jeg mig lidt fra filmarbejdet.
Jeg kom ind i Dansk Skuespillerforbund i begyndelsen af 80’erne (som skuespiller), og da jeg allerede havde erfaringer med at være både foran og bagved kameraet, talte jeg varmt for et samarbejde mellem Filmskolen og Teaterskolerne, så de teaterskolede skuespillere ikke skulle blive helt udkonkurreret. I dag er det svært at forestille sig, men dengang var det meget almindeligt at bruge almindelige mennesker til hovedrollerne, fordi de uddannede skuespillere ikke kunne agere naturligt foran et kamera. Heldigvis blev mit (og andres) råd fulgt, og i dag er danske skuespillere i verdensklasse, når det gælder kameraarbejde.
Da jeg begyndte at undervise på Statens Teaterskole i 90’erne, var replikkerne ikke længere noget problem, men de unge fik stadig stort set ingen undervisning i at forbinde krop og stemme i udtrykket (og det energiarbejde, der knytter sig til kroppen). Jeg havde en skæg tid sammen med Baard Owe, hvor vi i et par år ruskede op i alle fire årgange med næsten daglig energitræning af forskellige art.